Toto gräver en grop

Toto tar sin lilla sked och börjar gräva. Gräv mera! ropar Nalle och hämtar en spade. Toto hittar ett vackert fat. Gräv mera! ropar Elefant och hämtar en bättre spade. Gropen blir större och större. Vad hittar Toto längst ner?

Text, bild och form av Emma Virke
Utgiven av Lilla Piratförlaget, April 2017

Recensioner

Johanna Karlsson, Expressen, 31 juli 2017:

"Hardcorefansen har ju inte missat att Toto har kommit i en fjärde bok Nu gräver Toto en grop. Om man vill ge en present till en 1-2-åring men känner sig ringrostig i barnbokshyllan så är Toto ett tips. Det finns som sagt fyra böcker om Toto av Emma Virke.
Alla böcker innehåller extra spännande detaljer för småbarnsfingrar: rejäla blad men med luckor och hål. I ”Toto gräver en grop” blir Totos grop bara större och större ju rejälare verktyg Toto får att gräva med. Det första hålet är så litet så att det knappt syns, men sen ska alla hål petas i av tvååringen jag läser för. Tills hålet fylls igen. Men då är boken slut.”

Annika Lundeberg, BTJ, 2017:

"Precis som de tidigare är den mycket välgjord. Allt är fiffigt genomtänkt med ett hål i de hårda kartongsidorna som blir större varje gång man bläddrar och Toto grävt lite till. Den enkla engagerande boken uppmuntrar till lek och utforskande. Texten består av korta utrop som ”Gräv mera!”, ”Titta en ring!”. Emma Virke visar stor förståelse för barns förmåga och nyfikenhet. Hon har lagt ner mycket tanke bakom både text och framförallt bild, t.ex. himlen förändras på varje uppslag så man förstår att det går mycket tid. Som sig bör när det gäller små barn så är det få detaljer, men ändå mycket att titta på, mycket som bara förekommer i bilderna. Slutet är oväntat, Elefanten kommer med vatten och så har de skapat en pool, en ganska geggig pool dock. Helhetsbetyg: 5.”

Toto maskerad

Toto maskerad

Toto maskerad